Vážení lietajúci kamaráti a kolegovia!
Dovoľte mi aby som sa touto krátkou reportážou s Vami podelil so zážitkom spojeným s naplnením mojej modelárskej méty, ktorá bola zároveň malým snom o lietaní…
Práve dnešný deň som sa po veľmi dôkladnej predletovej príprave rozhodol vstúpiť svojou maličkosťou medzi pilotov obrích modelov. Model ktorý bol hlavným aktérom radostnej udalosti, resp. jeho skutočná predloha už brázdi oblohu takmer 80 rokov. Má povesť lietadla s veľmi príjemnými letovými vlastnosťami, nízkou minimálnou rýchlosťou a jednoduchou obsluhou.
Na základe uvedených charakteristík som sa rozhodol pre model od Čínskej firmy CMPro Piper J-3 CUB. Model som kúpil ako minimálne lietaný s takmer novým benzínovým motorom MVVS 26 IFS a servami Hitec HS – 475. Po úprave kabeláže, laborovaní s odpruženým podvozkom, inštalácii akumulátorov a overeného prijímača ASSAN v pásme 2,4 GHz a namixovaní rádia už nič nebránilo prvému letu.
Napriek takmer ideálnej predpovedi fúkal bočný vietor, odhadom cca 3 m/s. Po peripetiách s dopravou, som sa ale rozhodol po kontrole ovládacích funkcií, max. otáčok, prechodov a voľnobehu motora model poslať do vzduchu. Bol som od majiteľov modelu upozornený na štarty, pri ktorých má model vzhľadom na krátky trup snahu vybočovať do strán. Jemnou prácou so smerovkou a citlivým pridávaním plynu sa mi to podarilo eliminovať a model sa krásne a majestátne vzniesol a brázdil po modrej oblohe.
Celkom po 3 opatrných štartoch a asi 20tich minútach čistého letového času som sa rozhodol v najlepšom prestať.
Radosťou sú pristátia na maketový, funkčný podvozok. Model je lahôdkou pre milovníkov maketového lietania, najmä nízkych preletov, keď vynikne jeho rozpätie 2310 mm.
Vzhľadom na mimoriadne sťažené ovládanie pri mojom druhu zdr. postihutia ide v tomto smere o udalosť pravdepodobne celoeurópskeho unikátu.
Moje poďakovanie patrí zároveň všetkým, čo malou, či väčšou mierou pomohli aby sa sny stali skutočnosťou.
Radovan Černý